پرداخت تسهیلات جدید صندوق توسعه ملی به نام «مانا» به فعالان اقتصادی

  • کد خبر: 15847
  • /
  • 1 شهریور 1401 - ۱۱:۴۷
  • /
  • بانک

به گزارش پایگاه خبری بانک روز، صندوق توسعه ملی امروز در نشست هم‌اندیشی معرفی قراردادهای «مانایی» که با حضور «مهدی غضنفری» مدیرعامل صندوق و روسای بانک‌ها برگزار شد. در این جلسه جزئیاتی از نحوه پرداخت تسهیلات مانایی که از فردا (یکم شهریورماه) اعطا می‌شود، ارائه شد.

«سید علیرضا میرمحمد صادقی» عضو هیات عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در این خصوص توضیح داد: اعطای تسهیلات به صورت مانا موضوع مصوبه جلسه ۲۶ دی‌ماه سال گذشته هیات امنای صندوق و ابلاغیه رئیس جمهور است.

وی افزود: فرآیند تأمین مالی طرح‌های ارزی از محل قراردادهای منعقده عاملیت و سپرده گذاری ارزی به شیوه مانا مطابق تسهیلات ارزی اعطایی از محل قراردادهای عاملیت و سپرده گذاری ارزی است.

به گفته میرمحمد صادقی، حفظ ارزش منابع ریالی، تأمین مالی هم‌زمان ارزی و ریالی پروژه‌ها، جلوگیری از تبدیل ارز به ریال در داخل کشور، افزایش توان ساخت داخل، اشتغال‌زایی و کاهش فشار روی بانک‌ها بابت تامین مالی بخش ریالی طرح‌ها از آثار مالی ناشی از اجرای شیوه جدید است.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی گفت: در تسهیلات مانایی شیوه پرداخت ریالی و بازپرداخت نیز ریالی و ارزی است.

وی ادامه داد: نرخ سود سهم صندوق توسعه ملی هم در بخش نفت و گاز و پتروشیمی ۶ درصد و سایر بخش‌های اقتصادی ۳.۵ درصد و نرخ کارمزد بانک ۲.۵ درصد است.

محمدیمیرمحمد صادقی تاکید کرد: محاسبات تسهیلات به صورت ارزی و مبادلات آن به صورت ریالی خواهد بود و آثار ریسک نوسانات نرخ ارز بر عهده مشتری یعنی استفاده‌کننده از تسهیلات است.

بازپرداخت وام صندوق افزایش یافت/ بازپرداخت وام‌ها با نرخ ETS است

در ادامه این نشست «مهدی غضنفری» رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: پرداخت تسهیلات مانایی جانشین ریال نمی‌شود و تسهیلات ریالی به قوت خود باقی است.

وی افزود: در تسهیلات مانایی بانک و متقاضی باید بدانند که در فضای ارزی حرکت می‌کنند، چرا که وجوه صندوق توسعه ملی ارزی است و گیرنده تسهیلات باید بازپرداخت ارزی داشته باشد.

غضنفری با اشاره به بهبود روند بازپرداخت تسهیلات، گفت: با چند نرخی شدن ارز افراد نتیجه گرفتند که می‌توانند از پرداخت تسهیلات شانه خالی کنند و حتی گمان بردند که بازپرداخت خود را به صورت ارز ۴۲۰۰ پرداخت کنند، اما با جدیت صندوق توسعه ملی عقب نشینی کردند.

مدیرعاملرییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: در دوره جدید بازپرداخت تسهیلات صندوق افزایش یافت و شرکت‌های نیروگاهی، هواپیمایی و نفتی بازپرداخت خود را شروع کردند.

وی تاکید کرد: هیچ توافقی برای بازپرداخت تسهیلات با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام نشده و بازپرداخت وام‌ها با نرخ ETS است.

بانک مرکزی به دنبال تثبیت بازار است

«اصغر ابوالحسنی» قائم مقام بانک مرکزی نیز در این نشست با حمایت از صندوق توسعه ملی در اعطای تسهیلات مانایی، گفت: در کشور دو تجربه اعطای وام ارزی را داریم که یکی مربوط به حساب ذخیره ارزی است که با شکست مواجه شد و دیگری صندوق توسعه ملی است.

وی توضیح داد: با چند نرخی شدن ارز دریافت کنندگان وام ارزی نتیجه گرفتند که وام خود را بازنگردانند و حتی به ارز ۴۲۰۰ تومانی هم تمایل نداشتند و این مشکلاتی را برای صندوق ایجاد کرد.

قائم مقام بانک مرکزی اظهار داشت: در سیاست‌های ارزی بانک مرکزی به دنبال این هستیم که نوسانات ارزی نداشته باشیم، زیرا با تثبیت بازار تولیدکنندگان می‌توانند پیش‌بینی از آینده داشته باشند و در نتیجه بسیاری از مشکلات از بین می‌رود.

ابوالحسنی تاکید کرد: اعطای تسهیلات مانایی اقدام خوبی از سوی صندوق توسعه مالی است و با توجه به اینکه پرداخت‌ها در این وام ریالی مانا و بازپرداخت نیز ریال مانا و ارزی است می‌توان نتیجه گرفت که برای گیرنده وام و صندوق توسعه ملی منفعت بیشتری دارد./ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image