سرمایه خارجی زیادی در پسابرجام وارد ایران شده است

به گزارش پایگاه خبری «بانک روز»، «فرانسوا سمنو» سفیر فرانسه در تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» درخصوص گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور چند آمار ارائه می‌دهد که گویای رشد جهشی این همکاری هاست. به گفته او در 10 ماهه نخست سال 2016‌میلادی صادرات ایران به فرانسه 1638 درصد افزایش یافته است و در مقابل واردات ایران از این کشور نیز با رشد 17 درصدی مواجه شده است. سفیر فرانسه در تهران همچنین با اشاره به رفع تدریجی موانع بانکی موجود از جابه‌جایی صدها میلیون یورو پول میان دو کشور از طریق کانال‌های بانکی خبر می‌دهد.

** هدف اصولگرایان رقیب کاهش آرای روحانی است
محمد سلامتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: هدف اصولگرایان رقیب روحانی از کاهش آرای او در درجه اول ضعیف نشان دادن پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان است و در درجه دوم اثبات عملکرد ضعیف روحانی و در نتیجه برخورد از موضع بالا با وی. به همین دلیل روحانی برای کند کردن تیغ آنان دراین زمینه باید درمدت باقی مانده از دولت یازدهم اقدامات مفیدی بویژه درعرصه اقتصادی انجام دهد.

به نظر می‌رسد که آنان تصمیم دارند اگر به وحدت نرسند، با تکثر و تنوع نامزدها آرای بیشتری راکسب کنند. اما به نظر من این کار برای آنان بی‌نتیجه است یا حد اکثر نتیجه جزئی خواهد داشت. زیرا نامزدها در جناح اصولگرا عمدتاً آرای همدیگر را جذب می‌کنند، نه آرای روحانی را.

** ورود چینی ها به بازار ارائه خدمات گردشگری در پایتخت
پای چینی‌ها به گردشگری داخلی ایران هم باز شد. براساس آمارهایی که رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های استان تهران به روزنامه ایران می‌دهد چینی‌ها 20 تا30 برج را در نقاط مختلف تهران در اختیار گرفته‌اند که علاوه بر گردشگران چینی، گردشگران اروپایی را هم در آن اسکان می‌دهند. به گفته «محمدعلی فرخ مهر» اسامی تمام این برج‌ها و ساختمان‌ها در دست سازمان میراث فرهنگی است اما اعتقاد دارند که سازمان میراث فرهنگی در برخورد با واحد‌های غیرمجاز تعلل می‌کند. این آپارتمان‌ها و برج‌ها به گفته او بیشتر در شمال پایتخت قرار دارند.

«علی رفیعی» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران؛ تعداد گردشگران اروپایی که از اقامتگاه‌های غیرمجاز چینی‌ها استفاده می‌کنند را اندک توصیف می‌کند. به گفته او حضور چینی‌ها و ایجاد سکونتگاه‌های غیرمجاز آنها در کشور به تشکیل کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی منجر شده است.

** جست و جوی معوقات بانکی در جیب دانه درشت ها
درحالی که در جهان عبور نسبت مطالبات معوق بانک ها به کل تسهیلات بانکی از مرز 5 درصد زنگ هشدار را روشن می‌کند، سالهاست که این نسبت درایران بالاتر از این میانگین است و دربرخی از سال‌ها به چهار برابر آن می‌رسد. هرچند مطالبات معوق تنها به شبکه بانکی خلاصه نمی‌شود و سازمان‌های دیگری مانند بیمه مرکزی، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان امور مالیاتی و گمرک نیز با آن دست به گریبانند، اما رقم کلان معوقات بانکی که به حدود 100هزار میلیارد تومان می‌رسد، این بخش از معوقات را خاص کرده است.

** بهار بازار نفت در زمستان 2017
قیمت نفت خام سال 2017 میلادی را سوار بر مدار صعودی آغاز کرده است. 3 روز از شروع به کار این بازار در سال جدید می‌گذرد و قیمت نفت به شکل معجزه آسایی از مرز 58 دلار برای هر بشکه عبور کرده است. اتفاق خوشایندی که از امیدواری بازار به توافق تولید‌کنندگان نفت خام عضو اوپک و غیر عضو در این سازمان خبر می‌دهد.

روز گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت به‌عنوان شاخص جهانی نفت خام، در زمان تنظیم این گزارش 58 دلار و 8 سنت بود. قیمتی بی‌سابقه در طول یک سال و نیم اخیر. فعالان و ناظران بازار، دستیابی مجدد به این قیمت را نتیجه سیگنال‌های مثبتی می‌دانند که تولیدکنندگان به بازار فرستاده‌اند.

** با ارگ مگو از مرگ
آنهایی که ساعتی بعد از زلزله بم از شهرهای دیگر برای کمک به مردم این شهر آمده بودند، توده غلیظ و عظیمی از گرد وغبار را روی شهر دیدند که تا ساعت‌ها مثل گنبدی از خاک همان‌طور سنگین مانده‌ بود. گنبد که فرو ریخت، دیگر چیزی از بزرگترین سازه خشتی جهان نمانده بود؛ کوهی از خاک و دیگر هیچ. داغ بم یک طرف، آوار شدن نماد تمدن دیرپای این دیار هم یک طرف. راننده‌ای که ما را از کرمان به بم آورده می‌گوید: «فکرش را بکنید به بم بیایی و ببینی ارگ سرجایش نیست!»

13 سال از روزی که ارگ بم ویرانه شد، گذشت. اما جایگاه جهانی این بنای تاریخی باعث شد، مرمت آن بلافاصله در دستور کار قرار گیرد. در طول سال‌های ابتدایی بازسازی ارگ با دانش فنی یونسکو و کمک کشورهایی همچون ایتالیا، ژاپن و آلمان پیش رفت تا اینکه با منزوی شدن ایران در جامعه جهانی و فشار تحریم‌ها، طرح تعطیل شد.

** می خواهم راز بیماری‌ام را بدانم!
اشک از گوشه چشمانش سرازیر می‌شود. زیر چشمی، نگاهی به مادر می‌کند و چشم هایش را می‌بندد. چند ماهی هست که درد امانش را بریده، دلش پر است از این همه آمدن‌ها و رفتن‌های بیهوده، از پرستاران، پزشکان، از پورتی که درون سینه‌اش سنگینی می‌کند و سوزن، سوزن شدن بدنش…. خسته است از اطرافیان و پزشکش که تمام سؤال‌هایش را بی‌جواب گذاشته است.

مثل اینکه آنها زودتر از خدا از او قطع امید کرده‌اند. اصلاً مریض که باشی آن هم از نوع سرطانی‌اش وقتی به آخر خط می‌رسی پرستار و پزشک به هر سؤالت جواب سربالا می‌دهند. دکتر هر روز می‌آید و می‌رود، اما نه به ناله‌های بیمارش توجه دارد و نه به نگاه خسته کم طاقت مادرش. نه حرفی و نه کلامی. انگار پزشک هم با خودش عهد بسته از همان ابتدا حرفی از بیماری‌ات نزند.

** هنر، حرکت در تاریکی است
«ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» مانند اکثر آثار ماتیی ویسنی‌یک، نمایشنامه‌نویس و شاعر رومانیایی، دارای فضایی ذهنی و انتزاعی است که اجرای آن نیاز به فرمی عینی دارد تا بتواند با مخاطب ارتباطی معنایی برقرار کند. به گفته ویسنی‌یک این نمایشنامه برداشتی آزاد از آخرین کابوس فِسِوالود مایرهولد سال 1940، قبل از کشته شدن در زندان به فرمان فرمانده است. مایرهولد کارگردان بزرگ تئاتر، بازیگر و تهیه‌کننده تئاتر روس است که خود یکی از نخستین پرچم‌داران کمونیسم بود اما پس از دوره لنین، متهم به فرمالیسم شد و اجراهای بعدی‌اش توقیف گردید.

بعد از حمله کردن علنی‌اش به باید و نبایدهای رئالیسم سوسیالیستی، در ژوئن 1939 دستگیر شد و در زندان لوبیانکا در مسکو بازجویی و شکنجه شد و به اعدام محکوم گشت. اصغر نوری که این نمایشنامه را ترجمه کرده است از 29 آذر این تئاتر را در تالار مولوی به روی صحنه برده است. نوری که در حوزه تئاتر دانشگاهی فعالیت دارد این کار را با گروهی دانشجویی به نمایش درآورده است.

** هنرمندی شهودی و جوششی هستم نه کوششی
علیرضا مجابی با تخلص (م.آذرفر) نقاش، شاعرو پژوهشگرهنر از هنرمندان مستقلی است که سال‌ها در هنر بینا رشته‌ای پژوهش کرده و به «امر سوم» در فضای بینا رشته‌ای و بینا متنی اعتقاد دارد. او نزدیک به 20 سال کوشش‌هایی در شکستن ساختارهای خوشنویسی کرده که ماحصل آن ابداع خطی نو است که این دستاورد را در قالب نقاشانه وهنرهای زیبا (Fine Art) در نمایشگاهی با عنوان «این نیز بگذرد» در سالن استاد ممیز خانه هنرمندان ایران از 17 تا 26 دی ماه به نمایش می‌گذارد. وی با وسواس اقدام به برپایی نمایشگاه می‌کند. این رویداد هم نخستین نمایشگاه اوست که پس از 5 سال در برابر دیدگان مردم برپا می‌شود. مجابی نامی برای این خط انتخاب نکرده چراکه معتقد است قاعده‌مند کردن آن باعث می‌شود از هنر به فن تبدیل شود زیرا که او هنرمندی جوششی است نه کوششی.

** چطور می‌توان «کالای با کیفیت» داشت؟
وقتی یک دانشجوی فلسفه درباره «کیفیت» سخن می‌گوید توقع این است که از معنی منطقی و فلسفی آن بگوید ولی در این نوشتار کیفیت به معنی رایج آن در نظم تولید و تجارت منظور است. کیفیت به معنی «چگونگی» است و مفهومی عام است که آن را تعریف نمی‌توان کرد. هر چند که آن را در موارد خاص و در ساخته‌های فرهنگی و صنعتی و حرفه‌ای و اداری و حتی در رفتار و گفتار مردمان می‌توان دید و بازشناخت. اما باید دید چرا در جایی، کارها و ساخته‌ها و گفته‌ها مطلوبیت دارد و در جای دیگر، شاید کارها بیشتر سرهم‌بندی و ساختگی است؟

** شهید ستاری، معمار نوسازی نیروی هوایی
پانزدهم دی ماه 1373 دومین حادثه تلخ و تأسف بار هوایی که بر اثر آن جمعی از فرماندهان بلند پایه نظامی به شهادت رسیدند، بوقوع پیوست و در نتیجه آن سرلشکر منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش به همراه زبدگانی همچون سرلشکر خلبان مصطفی اردستانی (معاونت عملیات نیروی هوایی)، سرلشکرخلبان سید علیرضا یاسینی (معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی) و 9 نفر دیگر از بهترین فرزندان این سرزمین شهید شدند.

در حادثه نخست که بلافاصله پس از سرسلسله عملیات‌های موفق -عملیات شکست حصر آبادان- اتفاق افتاد، 80 نفر از رزمندگان به همراه فرماندهان عالیرتبه سپاه و ارتش؛سرلشکر ولی فلاحی (جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش)، سرلشکر خلبان جواد فکوری (فرمانده نیروی هوایی و مشاوردر ستاد مشترک ارتش)، سرلشکر موسی نامجو(نماینده امام در شورای عالی دفاع و فرمانده دانشکده افسری)، سردار کلاهدوز(قائم مقام سپاه پاسداران) وسردار محمد جهان آرا (فرمانده سپاه خرمشهر) در شرایطی که سخت به وجودشان نیاز بود به همراه جمعی دیگر به شهادت رسیدند.

منبع: ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *