ضرورت هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید/تولیدی به نفع اقتصاد است که اشتغالزا باشد

به گزارش پایگاه خبری «بانک روز»، عبدالرضا مصری نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه آمار دقیقی از شاغلان و بیکاران جامعه در دسترس نیست گفت: وقتی از نیروی کار خبرنداریم چگونه برنامه ریزی درست داشته باشیم. 

 
وی افزود:اگربانک اطلاعاتی ایجاد کنیم و از افراد بیکار بخواهیم مثل زمان درج اطلاعات برای یارانه ، اطلاعات خود را ثبت کنند و آمار گیری کنیم اطلاعات موثق تر می شود.
 
مصری در ادامه افزود: حدود 40 تا 50 میلیارد تومان کالا از خارج وارد می شود 20 میلیارد تومان هم کالای قاچاق وارد می شود که این امر افزایش بیکاری را به دنبال دارد.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:وقتی بیشتر کالاهای ما چینی است و  حتی فروشنده هم خارجی و چینی است چگونه می توان برای جوان ایرانی اشتغالزایی کرد.
 

وی در خصوص راهکارهای ایجاد اشتغال اظهار داشت:سرمایه موجود در جامعه باید به سمت تولید هدایت شود و در بخش تولید ایجاد اشتغال صورت گیرد که این امر سودآوری به همراه دارد که دوباره می تواند به چرخه تولید بازگردد.

وی ادامه داد:اگر نقدینگی جامعه طبق این فرمول هدایت نشود به بازارهای دلالی ، قاچاق و واردات سوق پیدا می کند که به ضرر تولید داخل و اشتغالزایی خواهد بود.
 
بر اساس این گزارش علی اصغر یوسف نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه تصریح کرد: نکته کلیدی در مورد آمار اشتغال و میزان بیکاری در کشور این است که باید مفهوم شغل به درستی تعریف شود زیرا ذهنیت عموم جامعه و آمار و ارقام دولت در خصوص اشتغال و بیکاری متفاوت است.
 
وی افزود: عموم جامعه آمار ایجاد اشتغال اعلام شده توسط دولت را تائید نمی کند زیرا دولت می گوید هر کسی که دو ساعت در هفته مشغول کاری باشد، شاغل محسوب می شود و همین موضوع هم مبنای اختلاف است.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: اگر با تعریفی که ما از شغل داریم تحت عنوان اینکه یک فعالیت مستمر با حداقل حقوق مستمر در طول یک سال تا نیاز فرد تامین شود در نظر بگیریم آمار و ارقام ایجاد اشتغال بسیار کاهش خواهد یافت.
 
یوسف نژاد گفت: ما باید از شاخص ها و متغیرهای سازمان بین المللی کار تبعیت کنیم به شکلی که در برخی کشورها فرد با دو ساعت کار کردن شاغل محسوب می شود و بعد از بیکار شدن هم از بیمه بیکاری بهره مند می شوند ولی در ایران اینگونه نیست و با کار کردن 2 ساعت در یک محل فرد شاغل محسوب می شود اما بعد از بیکار شدن هیچگونه حمایتی از او نمی شود.
 
این نماینده مجلس در خصوص راهکارهای ایجاد اشتغال اظهار داشت:برای رفع مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی باید تولید داشته باشیم که جز با سرمایه گذاری مناسب صورت نمی گیرد.
 
وی افزود:همچنین فضای کسب و کار نیز باید مناسب شود که لازمه آن سیاست گذاری ،برنامه ریزی جامع و اصلاح برخی قوانین موجود است.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئول اشتغالزایی در جامعه تنها وزارت کار نیست تصریح کرد:تمامی وزارت خانه ها و دستگاه های اجرایی و مجلس باید در این امر مشارکت و همکاری داشته باشند.
 
وی افزود:دولت و مجلس با برگزاری جلساتی باید به درک مشترک از مسئله اشتغال برسند و در جهت رفع مشکلات بکوشند.
 
یوسف نژاد تاکید کرد:فرهنگ عمومی مصرف در جامعه نیز باید اصلاح شود تا تولید داخلی رونق گیرد و اشتغالزایی به همراه داشته باشد.
 
بر اساس این گزارش علاء الدین ازوجی مدیر کل اشتغال وزارت کار در ادامه برنامه گفت: کسب آمار بازار کار از سال 84 آغاز شد که نتایج نهایی تحقیقات بعد از تحصیل به کل کشور تعمیم داده می شود در حقیقت این آمارها بیشتر نمونه گیری هستند.
 
وی افزود: در دو سال گذشته بیش از 600 هزار فرصت شغل در کشور ایجاد شده است. این شغلها در بخش های کشاورزی، صنعت و بیشتر در بخش خدمات ایجاد شده که آماری در حدود 75 درصد را به خود اختصاص می دهد.
 
مدیر کل اشتغال وزارت کار گفت: آمارها نشان می دهند بخش های اقتصادی که دچار رکود هستند فرصت شغلی کمتری را برای جوانان ایجاد کرده، بالای 60 درصد از این فرصت های شغلی را بانون اشغال کرده اند، در حقیقت این فرصت های شغلی بیشتر برای زنان و در بخش خدمات ایجاد شده است.
 
وی تصریح کرد: نرخ تورم، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی بدون محاسبه نفت، سه شاخص کلیدی برای دولت هاست که در کنار تراز مثبت حال حاضر کشور، این آمارها در کل ایران درخشان و بی سابقه است.
 
مدیر کل اشتغال وزارت کار با بیان اینکه این آمارها براساس آمارهای بین المللی تهیه و ارائه شده است افزود: اشتغال در کل اقتصاد به دو صورت تعریف می شود، یا کامل اند یا ناقص، آمارهای اشتغالزایی در کشور از نوع اشتغال کامل است و فقط 9 درصد آمارها اشتغال ناقص را نشان می دهد، اشتغال در بخش خدمات به معنی اشتغال کامل نیست که کمتر از 48 ساعت در هفته کار را شامل می شود.
 
وی گفت: سوال این است که از بعد کارشناسی چه نوع کاری شرافتمندانه است؟ کاری که رضایت شغلی و بیمه داشته باشد، طبیعتا مبنای کار ما در دولت برای سیاست گذاری ها در برنامه ششم، اشتغال فارغ التحصیلان است، ما برای سال 96 برنامه ویژه ای طراحی کرده ایم که مشاغل حمایتی را شامل می شوند و نیز طرح تکاپو که اشتغال پایدار را دنبال می کند.
 
این مقام مسئول ادامه داد:همچنین بانک اطلاعاتی نیز برای متقاضیان کار تهیه می کنیم که هفتگی به روز می شود و برای نیل به این اهداف سازمان های زیادی باید دست به دست هم بدهند تا این سامانه تکمیل و اجرایی شود.
 
مدیر کل اشتغال وزارت کار در خصوص راهکار ایجاد سریع اشتغال تصریح کرد:تولیدی برای اقتصاد کشور مفید و کاربردی است که اشتغال به دنبال داشته باشد.
 
وی افزود: بنابراین تولید و اشتغال باید پیوند مناسبی داشته باشند که لازمه آن آموزش مهارت از سوی نهادهای آموزشی و سازگاری بخش های مختلف اقتصادی و هماهنگی آنها در اجرای برنامه های اشتغالزایی است.
 
این مقام مسئول تاکید کرد:در حوزه رونق تولید باید نگاه ما به سمت توسعه صادرات و حضور در عرصه بین المللی باشد .
 
منبع:باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *