قراردادی با شرکت های فرانسوی برای ساخت ترمینال ایرانشهرمنعقدنشده است/ پیشنهادیک صندوق انگلیسی برای تامین مالی خریدهواپیما

به گزارش پایگاه خبری «بانک روز»، «اصغر فخریه کاشان» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در این باره افزود: پیش از این یک تفاهمنامه ای با یک کنسرسیوم فرانسوی متشکل از 2 شرکت برای ساخت ترمینال ایرانشهر منعقد شده بود که این دو شرکت فرانسوی بتوانند در موعد مقرر پیشنهادهای خود را به شرکت ناکو هلند به عنوان مشاور این فرودگاه ارائه دهند، اما آنها نتوانستند در موعد مقرر پیشنهادهای خود را ارائه دهند.
وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی یک بار هم به این دو شرکت فرانسوی زمان داد تا بتوانند پیشنهادهای خود را ارائه دهند، افزود: چون این 2شرکت در موعد مقرر نتوانستند پیشنهادهای خود را ارائه دهند 3 ماه پیش به این دو شرکت فرنسوی اعلام شد که موضوع منتفی شده است.
فخریه کاشان افزود: متعاقب آن با برگزاری مناقصه بین المللی توسط شرکت ناکو هلند هم اکنون چند شرکت معتبر خارجی برای ساخت ترمینال ایرانشهر اعلام آمادگی کرده اند که پیشنهادهای آنها توسط این شرکت در دست بررسی است.

**صندوق اعتبارات صادرات بریتانیا
قائم مقام وزیر راه شهرسازی در اموربین الملل در باره خبرهای مربوط به تامین مالی از سوی صندوق اعتباری صادرات بریتانیا گفت: این صندوق انگلیس( UKEF ) یک پیشنهادی به وزارت راه و شهرسازی ارائه داد و آمادگی دارد تمام خریدهای هواپیماهای ایرباس و بوئنیگ را تامین مالی کند.
به گفته این مقام مسئول، این صندوق حتی اعلام کرد اگر مشکلی بانکی به وجود آمد خودشان می توانند به جای بانک ها وجه مورد نیاز این خرید را تامین کنند و اگر تحریم ها مشکلی به وجود آورد با بیمه صادرات می توانند ریسک تحریم ها را نیز بر عهده بگیرند.
فخریه کاشان گفت: با توجه به این پیشنهادها یک دوره مذاکره نیز انجام شد، اما دنبال آن را نگرفتیم زیرا که هرگونه تامین مالی باید با سیاست های کلی کشور همخوانی داشته باشد و ما فکر می کنیم فضای بین المللی به نفع ما است و می توانیم تامین مالی خود را به صورت رقابتی انجام دهیم و تنها به یک جا متکی نباشیم.
وی گفت: به همین منظور شرکت ایران ایر به دنبال آماده کردن اسناد مناقصه بین المللی است تا به تمام فاینانسورهای مالی ( تامین کنندگان مالی) معتبر جهانی ارسال شود، زیرا ما در شرایطی قرار داریم که می توانیم در فضای رقابتی مناقصه، فاینانسورهای خود را انتخاب کنیم.
شرکت ایران ایر قرارداد خرید 200 فروند هواپیما را با شرکت های هواپیماسازی ایرباس، بوئینگ و ای تی آر(ATR) منعقد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image